poniedziałek, 7 grudnia 2015

Koło to więcej niż opona

Zaglądając za koło naszego samochodu zobaczymy system skomplikowanych połączeń, które trzymają je przymocowane do reszty pojazdu - wielką sprężynę amortyzatora, wahacze, przewody hamulcowe i bęben albo tarczę z zaciskiem. Wszystkie te elementy wpływają w ogromnym stopniu na nasze bezpieczeństwo - kiedy silnik wyłączy się w trakcie jazdy mamy jeszcze szansę zjechać na pobocze i wyhamować, ale kiedy mamy problem z kołami lub hamulcami, sytuacja wygląda dużo gorzej.


O ile w przypadku kontroli stanu opon, o której już pisaliśmy, wystarczy zajrzeć i dotknąć koła, o tyle w przypadku zawieszenia wszelkie zmiany będziemy zauważać dopiero, kiedy je usłyszmy lub kiedy je poczujemy prowadząc samochód. Z tego też powodu zachęcamy od czasu do czasu do jazdy bez włączonego radia, aby posłuchać, jak nasz samochód próbuje się z nami skomunikować.

Bez względu na to, czy posiadasz auto z napędem na przednie koła czy też tylnonapędowe, większość elementów układu zawieszenia jest podobna i daje podobne objawy i odczucia w trakcie jazdy. Przyjrzyjmy się więc najczęstszym problemom.

Stuki w zawieszeniu z przodu

Oznaczają one zawsze zużycie elementów odpowiadających za zwieszenie i układ kierowniczy. W przypadku stukania w przednim zawieszeniu problem jest o tyle poważny, że pęknięcie lub awaria któregoś z elementów może doprowadzić do sytuacji, w której pojazd nie będzie dał się prowadzić. Pamiętaj, że sprawne elementy układu kierowniczego decydują o Twoim życiu.
Jeśli stuki czuć na kierownicy, zwłaszcza w trakcie zakręcania, może to być kwestia uszkodzonych lub zużytych elementów tak zwanej maglownicy, czyli układu, który odpowiada za skręcanie kół, kiedy kręcimy kierownicą. Uczucie związane z luzami na układzie kierowniczym jest trudne do pomylenia z czymkolwiek, mamy wówczas wrażenie, że kierownica chodzi nam o ułamki milimetra w górę i w dół podczas przejazdu przez nierówności.

Stuki w zawieszeniu z tyłu

Tylne zawieszenie decyduje o komforcie jazdy i o ile początkowo stukanie świadczyć może po prostu o zużyciu pewnych elementów, o tyle jazda z uszkodzonym tylnym zawieszeniem doprowadzi w końcu do problemów z przyczepnością samochodu i jego prowadzeniem w zakrętach.
Należy pamiętać, że amortyzatory, zarówno przednie jak i tylne, decydują nie tylko o komforcie naszej jazdy, ale także o dociskaniu kół do nawierzchni w trakcie hamowania. Zużyte amortyzatory pełnią wszystkie swoje funkcje o wiele gorzej, a więc wydłużają również drogę hamowania, mimo sprawnego układu hamulcowego.

Zgrzyty w trakcie hamowania

Zgrzytające dźwięki w trakcie hamowania wynikają ze zużycia elementów układu hamulcowego - rzadziej tarcz czy bębnów, najczęściej klocków hamulcowych. Klocki składają się bowiem z dwóch elementów - z okładziny, która ulega zużyciu trąc o tarczę lub bęben oraz z mocowania. Zdarza się, że klocek jest używany tak długo, że cała okładzina ulega starciu i wówczas sam metalowy bloczek klocka trze o powierzchnię tarczy lub bębna. Jest to sytuacja o tyle niebezpieczna, że klocek bez okładziny ślizga się po powierzchni, którą ma zatrzymać, a więc po tarczy czy po wnętrzu bębna. De facto nasz samochód nie hamuje wówczas tym kołem.
Pamiętajmy, że wymiany klocków hamulcowych i tarcz należy przeprowadzać jednocześnie dla wszystkich czterech kół, aby zapobiec sytuacji, w której mamy nierównomiernie rozłożoną siłę hamowania. W takim przypadku nasz samochód będzie "znoszony" na bok w trakcie hamowania, zwłaszcza z większej prędkości.

Szumienie kół

Nie licząc szumu samej opony (pamiętajmy, że zimowe są nieco głośniejsze od letnich), głośne szumienie kół może być związane ze zużyciem łożysk, na których koła naszego auta się obracają. Zwykle wytrzymują one około 150tys kilometrów lub nawet dłużej, ale  z czasem mogą się zużywać, w zależności od wielu czynników. Uszkodzenie łożysk może doprowadzić nawet do zablokowania się kół, należy więc zgłosić tę kwestię jak najszybciej mechanikowi.
Samochód z zablokowanym kołem może wpaść w poślizg, ale nawet jeśli zużycie łożyska powoduje wyłącznie jego nierównomierną pracę, należy liczyć się ze zwiększonym zużyciem opony koła, którego poruszanie się jest zaburzone.

Samochód pływa na drodze

Jeśli mamy wrażenie, że nawet przy jeździe prosto nasz samochód nieco skręca czy jest znoszony na drodze, niekoniecznie musi to być związane z ustawieniem zbieżności, o której już pisaliśmy. Złe ustawienie kół najłatwiej zobaczyć ustawiając kierownicę na wprost i sprawdzając, czy auto nie skręca nam delikatnie mimo tego, że powinno jechać wyłącznie do przodu. Może nam się jednak zdarzyć sytuacja, kiedy mimo dobrego ustawienia geometrii samochodu, przy jeździe na wprost samochód będzie wymagał od nas korygowania kursu. Zwykle w takich sytuacjach mamy również wrażenie, że samochód prowadzi nam się bardzo nieprecyzyjnie i nie do końca słucha kierownicy.
Jest to efekt zużycia wahaczy, na których pojawiają się luzy.
W skrajnych przypadkach wahacze, odpowiedzialne za łącznie koła z resztą pojazdu, mogą pękać powodują utratę panowania nad samochodem.

Jeśli czujesz, że mimo poprawnego ustawienia innych parametrów coś z Twoim samochodem jest "nie tak", udaj się do stacji kontroli pojazdów. Na tak zwanych "szarpakach" będzie można zweryfikować stan zawieszenia Twojego auta i określić, jakie części wymagają wymiany. Takie sprawdzenie kosztuje zwykle około 20-30zł, a pozwoli Ci określić, w jakim stanie są najważniejsze elementy Twojego samochodu.

Zachęcamy do dbania o samochody, nawet, a właściwie zwłaszcza, jeśli są starsze. Przeglądając nasze artykuły z serii "Bezpieczny Przebieg" dowiesz się o tym, na co zwracać uwagę i czego szukać w swoim samochodzie jeśli jesteś zupełnym laikiem i nie masz pojęcia, jak to wszystko działa. Właście dla Ciebie przygotowaliśmy tę serię, dzięki grantowi Polskiej Spółki Gazownictwa "Bezpiecznie Tu i Tam".



Źródła zdjęć: jeden, dwa, trzy, cztery.

0 komentarze:

Publikowanie komentarza