
Kiedy jednak kierownica sugeruje nam pewne sprawy, zwykle ignorujemy ją - bo przecież służy tylko do skręcania. Musimy jednak pamiętać, że jest to element połączony z przednią osią naszego samochodu właściwie bezpośrednio, dostarcza więc nam informacji o stanie nie tylko naszego układu kierowniczego, ale także na przykład hamulcowego.
Najczęstsze kwestie, które zupełnie ignorujemy, a które wymagają tak naprawdę wizyty w serwisie i korekcji to:
"Krzywa" kierownica przy jeździe na wprost
Czasami jest tak, że aby auto jechało prosto, musimy lekko przekręcać kierownicę w którąś ze stron. Czasem jest to niewielki kąt, czasem naprawdę spory, ale spotkaliśmy wiele osób, które zupełnie to ignorują, uważając, że "taki już urok" tej kierownicy czy auta.
Jest to zwykle kwestia zbieżności kół, czyli ich poprawnego ustawienia względem siebie nawzajem. Kiedy koła rozchodzą się z czasem od jazdy po nierównościach czy uderzeniach w krawężniki, aby samochód jechał do przodu musisz trzymać lekko skręconą kierownicę. Ignorowanie tej kwestii prowadzi przede wszystkim do szybszego zużywania się opon, ponieważ jedno z kół zawsze jest minimalnie skręcone.
Kierownica drży przy hamowaniu
Najczęściej jest to wina tarcz hamulcowych i klocków. Może to wskazywać, że te elementy układu hamulcowego są już stare u zużyte – jak najszybciej należy je wymienić. Tarcze mogą być krzywe, klocki nierównomiernie zużyte - to wszystko obija się na drodze hamowania i de facto, na Twoim bezpieczeństwie. Wymiana klocków i tarcz, które są przecież eksploatacyjnymi, czyli zaprojektowanymi pod kątem zużycia i wymiany elementami, w starszych samochodach zwłaszcza, nie jest bardzo droga, a znacznie wpływa nie tylko na Twoje bezpieczeństwo, ale i komfort jazdy.
Kiedy nie musisz wbijać pedału hamulca w podłogę, żeby uzyskać jakikolwiek efekt, prowadzisz pewniej i jeździ Ci się wygodniej.
Blokowanie kierownicy przy zakręcaniu
Jeśli dzieje się to w niskich temperaturach, może to być kwestia układu wspomagania kierownicy. W innych wypadkach zwykle winny jest tzw. „krzyżak kolumny kierownicy”. Udaj się jak najszybciej do serwisu, sprawny układ kierowniczy w ogromnym stopniu decyduje o Twoim bezpieczeństwie!
Kwestia ta nie dotyczy tylko i wyłącznie dość popularnych "anglików po przekładce", gdzie w układach kierowniczych dzieją się cuda. Krzyżak jest elementem, który łączy przekładnię z kolumną kierownicy, więc jest tam przegub, który może się wyrabiać, łapać luzy i ogólnie rzecz ujmując, przestaje spełniać wówczas swoją funkcję tak, jak powinien.
Jeśli czujesz, że cokolwiek z Twoją kierownicą jest nie tak, a zwykle czujemy to od razu, tylko odsuwamy myśl o tym, że w tym podstawowym układzie coś może nie grać - udaj się do serwisu. Jeśli poczujesz raz, że chyba trzeba trochę skręcać kierownicę czasami, by jechać prosto, nie zastanawiaj się, czy rzeczywiście to kwestia zbieżności czy też może coś Ci się przywidziało. Większość usterek rozpoznajemy od razu, tylko decydujemy się je ignorować, bo przecież w starszych samochodach "muszą się pewne rzeczy psuć". Cóż, psują się, ale nie oznacza to, że nie należy ich naprawiać.
Ten artykuł powstał dla Ciebie w ramach projektu Bezpieczny Przebieg, dofinansowanego z grantu Polskiej Spółki Gazownictwa "Bezpiecznie Tu i Tam".
Źródła zdjęć: jeden, dwa, trzy, cztery.
Źródła zdjęć: jeden, dwa, trzy, cztery.
mam nowe tarcze i klocki i dalej wibruje mi kierownica.
OdpowiedzUsuńMoże to jakiś element układu zawieszenia lub samego kierowniczego (tzw. maglownica)? Polecamy wybranie się na stację diagnostyczną - jeśli z góry powie się, że nie chodzi o wbicie przeglądu a samą diagnozę problemu, to nie są to obłędne koszta. Ostatnio płaciliśmy 30zł za ustalenie podobnego problemu. Winne okazały się być wyrobione gumy na wahaczach, końcówki drżały przy hamowaniu i wpływało to na drgania na kierownicy właśnie.
Usuń