
Opony są tym, co trzyma nas na drodze. Decydują właściwie o każdym aspekcie naszej jazdy, od przyczepności w zakrętach po drogę hamowania, wpływają na hałas we wnętrzu samochodu czy na komfort pokonywania nierówności. Na obszarze wielkości czterech kartek pocztowych stykają się z asfaltem decydując o tym, czy bezpiecznie dojedziemy do celu naszej podróży.
Kontrolowanie opon to nie tylko czekanie do następnego sezonu i ewentualnie uprzejme usłuchanie rady pana w serwisie, który poinformuje nas, że pora zaopatrzyć się w następny komplet.
Wybrzuszenie z boku opony

Nierównomierne zużycie opony

Spadek ciśnienia w oponie
Kiedy rano na parkingu zauważamy, że nieco zeszło nam ciśnienie z opony, powodów może być kilka. Gwałtowne zmiany temperatur powodują zmianę objętości powietrza, jednak jeśli spadek ciśnienia jest zauważalny, może to być wina albo uszkodzonego wentyla, albo też pęknięcia w oponie. W pierwszej kolejności udaj się na najbliższą stację benzynową - jadąc bardzo powoli. Dopompuj opony i monitoruj ich ciśnienie. Jeśli po kilku godzinach znów "oklapną", pora na wizytę w serwisie wulkanizacyjnym.
Pamiętaj, że szybka jazda i gwałtowne zakręcanie z niskim ciśnieniem w oponie mogą powodować jej poważne uszkodzenie lub też zsunięcie się jej z felgi.
Ciśnienie w oponach należy od czasu do czasu kontrolować, gdyż zmiana temperatury powietrzna może na nie wpływać na dłuższą metę w niemałym stopniu. Jeśli nie wiesz, do jakiego ciśnienia dopompować opony, gdzieś w Twoim samochodzie - zwykle na ściance pod zamkiem drzwi lub na klapce wlewu paliwa - znajduje się informacja o tym, jakie jest zalecane ciśnienie.
Prawd i mitów o oponach jest wiele, musisz jednak pogodzić się z tym, że są one elementem eksploatacyjnym, czyli ulegającym zużyciu i od czasu do czasu trzeba kupić nowe. Staraj się wymieniać opony zawsze kompletami (wszystkie cztery), a jeśli to nie jest możliwe - wymień dwie na raz (cały przód lub cały tył), gdyż nierównomierne zużycie opon prowadzi do sytuacji, w której pojazd jest ściągany w którąś stronę w czasie jazdy i przede wszystkim - w czasie hamowania.
Ten artykuł powstał w ramach projektu Bezpieczny Przebieg, dofinansowanego z grantu "Bezpiecznie Tu i Tam" Polskiej Spółki Gazownictwa.
0 komentarze:
Prześlij komentarz